onsdag 21. januar 2015

Spørreundersøkelse: lekser

Da vi skulle ha om spørreundersøkelser i valgfag, bestemte jeg meg for å lage en spørreundersøkelse om lekser og skolearbeid. Spørreundersøkelsen er besvart av elevene i ungdomstrinnet på Lesjaskog skule. Det har vert mye debatt rundt lekser i år. Et av de spørsmålene som var mest debattert var om vi skal beholde leksene, eller om vi skal fjerne leksene og legge til et par økter til skoledagen. Dette var svaret til elevene:







En annen ting som jeg lurte på var «Hvordan oppfatter elevene leksene?». Så da spurte jeg om vanskelighetsgrad og mengde. Når dere ser på disse statistikkene må dere huske på at det er forskjellige lærere og derfor varierende svar.



Et annen interessant ting er hvor lang tid elevene bruker på å gjøre lekser. Og pga. at den andre gruppa hadde om data og spill hadde stilt det samme spørsmålet, så satte jeg de sammen til en statistikk for å sammenligne.


Som du ser så er det to motpoler… 
Jeg hadde en teori om at det er mange elever som sliter med at de blir distraherte av andre ting da de gjør lekser. Statistikken viste at jeg hadde rett da over 80 prosent svarte at det var et problem. Jeg hadde også et spørsmål om hva som forstyrret de, og her er svaret:



Hvis noen lurer på om det er mange som vil ha mer hjelp til leksene, så sier nesten alle nei. Og det tyder på at både lærere og foreldre er både gode til å lære bort og hjelpe. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar